Yoga Nidra

Ken je dat wel? Werkdruk, gevoel van overspannen zijn, slapeloosheid.
Wellicht de fysieke klachten als rugpijn, hoofdpijn (migraine), chronische pijn, astma, hoge bloeddruk en in sommige gevallen zelfs de burn-outsyndroom.

Bij lichamelijke en mentale klachten, maar ook tijdens de zwangerschap en in de overgang kan Yoga Nidra een bijzondere ondersteuning zijn.

Door middel van deze vorm van yoga komen lichaam en geest samen in een ontspannen rusttoestand. Je balanceert dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen.
Yoga Nidra is een geleide diepe meditatie, ook wel de ‘yogische slaap’ genoemd, maar dient als een ontspanning die dieper gaat dan de slaap.
Terwijl het lichaam op deze bijzondere wijze in slaaptoestand is, blijft het innerlijke bewustzijn helder wakker.
Dat leidt ertoe dat je tijdens de oefening lichamelijke (spier)spanningen, emotionele en mentale spanningen gedeeltelijk los kunt laten en blokkades kunt doorbreken. Je hervindt je natuurlijke balans.

De positieve effecten van Yoga Nidra zijn door diverse wetenschappelijke onderzoeken aangetoond.
De algehele gezondheidstoestand wordt stabieler, want 40 minuten Yoga Nidra staat gelijk aan ongeveer 4 uur slaap.

De les bestaat uit twee onderdelen. In het eerste deel bereid je zich doormiddel van rustige losmakende oefeningen met veel aandacht voor de ontspanning. Vervolgens onderga je de Yoga Nidra, in de rugligging Shavasana – rusthouding uit de yoga, voor een zo diep mogelijke ontspanning:
de meditatie met elementen van de bodyscan, de concentratie op de adem en visualisatie zorgen ervoor dat je je zintuigen naar binnen keert.

Stil liggen, luisteren, even helemaal niets moeten en volledig tot rust komen, moment van NU – misschien is dat wat je jezelf maar voor even wenst.